Coachning och konsulttjänster inom projektledning och problemlösning med mål att just ERT projekt ska leverera - och just DU mår bra och utvecklas under tiden.
De flesta projekt stöter på problem att lösa - det kan vara ändringar i scope, ändrade tidplaner, gnissel inom teamet, organisationsförändringar eller nyutvecklad teknik som inte fungerar. I vissa fall är de svåra att hantera och ofta resulterar i förseningar, överskriden budget, stressade medarbetare och missnöjda kunder. Projektledaren, teamet, styrgruppen eller berörda linjechefer kan behöva en extern part som bidrar med utomstående perspektiv och erfarenhet.
Projektcoachen är ett tjänsteprogram som skräddarsys för ert företag baserat på vad ni vill vill uppnå. Det bygger på att
Programmets byggstenar
Projektcoachen är ett tjänsteprogram som skräddarsys för ert företag baserat på vad ni vill vill uppnå. Det bygger på att
- gå in och stötta, analysera och lösa upp knutar inom projekt som riskerar - eller håller på - att köra fast.
- Vi jobbar tillsammans proaktivt och reaktivt mot ert mål med coaching, mentorskap och facilitering baserat på var Ni befinner er och vart Ni siktar.
- Säkerställer ett lärande inte bara i pågående men också i kommande projekt
Programmets byggstenar
- Analys av projektstatus inom 8 nyckelområden samt förslag på åtgärdsplan utifrån denna analys:
- Individuell coaching (projektledare, specialist, linjechef, styrgruppsordförande)
- Gruppcoaching (projektteam, styrgrupp)
- Facilitering (tex Risk analys och Lessons Learn sessioner)
- Strukturerad problemlösning av komplexa tekniska problem - facilitering & mentorsskap
INDIVID - FOKUS PÅ INDIVIDENDS ROLL (Begär offert)
- Analys av projektstatus med genererad åtgärdsplan.
- Individuell coaching / mentorskap
TEAM - FOKUS PÅ TEAMETS ROLL (Begär offert)
- Analys av projektstatus med genererad åtgärdsplan
- Coaching / Mentorskap av individ/grupp
- Facilitering av implementering av åtgärdsplan
För problemlösning med högt teknikinnehåll eller där kostnaden för ett misslyckande är hög (tex under utveckling eller hos kund) används beprövad metodik för att skapa struktur och att separera problemets tekniska, emotionella och affärsmässiga komponenter.
- Teknik - problem på systemnivå, problem vid teknologiutveckling, tvärvetenskapligt etc. bygger på six sigma
- Emotionellt - stress, prestige, kulturella skillnader etc.
- Affärsmässigt - organisation, processer, avtal, kund eller leverantörs problem etc.
STRUKTURERAD PROBLEMLÖSNING (Begär offert)
- Struktur i kaoset - vem gör vad och varför. Gör vi rätt saker?
- Strukturerad problemlösning av komplexa utredningar
- Individuell coaching